Strategie
Het "Hoe" voor de Missie
- Een missie heb je om uit te voeren. Je wilt dat jouw missie niet ergens in de lucht blijft hangen;
- De missie beschrijft het grote doel dat je wilt bereiken. Echter dat doel is te groot en complex om zo maar uit te voeren.
- Je hebt je missie, je doel in het leven zelfs geformuleerd in een korte slogan. Nu is het tijd om te bepalen wat je moet doen om die slogan in een werkende praktijk om te zetten.
Subdoelen
Strategie knipt de missie op in uitvoerbare doelen.
- Een missie heb je om uit te voeren. Je wilt dat jouw missie niet ergens in de lucht blijft hangen.
- De missie beschrijft het grote doel dat je wilt bereiken. Echter dat doel is te groot en complex om zo maar uit te voeren.
- Je hebt je missie, je doel in het leven zelfs geformuleerd in een korte slogan. Nu is het tijd om te bepalen wat je moet doen om die slogan in een werkende praktijk om te zetten.
In de praktijk blijkt dat je de missie op moet knippen in afzonderlijke doelen waarvoor je een planning maakt. Als de planningen van alle doelen op elkaar legt ontstaat jouw strategische plan.
Inhoud subdoelen
In de strategie beschrijf je hoe je de missie wilt realiseren. Daarom is het goed om na te gaan hoe je dat grote doel kunt opknippen in afzonderlijke doelen die je kunt realiseren.
Voor elk afzonderlijk subdoel bepaal je
- hoe belangrijk het is om het doel te behalen
- op welke termijn het doel gerealiseerd moet zijn
- op welke termijn het doel gerealiseerd kan zijn
- van welke andere doelen het afhankelijk is
- op welke andere doelen het impact heeft
- de randvoorwaarden waaronder je dat doel kunt starten en uitvoeren
Genoeg is genoeg
Je knipt de doelen vooral op zodat je voor jezelf kunt bewaken of je nog "op koers" ligt en om te bepalen wanneer je je doel hebt bereikt. Het is vaak niet nodig om alle doelen helemaal in detail uit te werken. Je wordt er door anderen niet op afgerekend. Dat geldt ook voor de details waarin je je missie gaat opknippen.
Als je de aanwijzingen onder de verschillende tabs volgt zul je merken dat je bij het bepalen van je strategie nieuwe doelen ontdekt die je eerder over het hoofd hebt gezien. Kijk echter uit voor teveel aan details.
De strategie is een hulpmiddel geen doel.
Voorbeeld
Stel dat je als sporter kampioen wilt worden. Dan is het belangrijk dat je weet wat je moet doen. Als je kampioen wilt worden onderscheid je bijvoorbeeld de volgende aandachtsgebieden waarbinnen je de subdoelen kunt formuleren:
- Technische vaardigheid,
- Reglement kennen,
- Conditie verbeteren,
- Wedstrijd taktiek.
MuSCoW
Doelen op schrijven
De eerste stap is dat je de doelen waarin je jouw missie op knipt op schrijft.
Voor elk doel bepaal je wanneer je wilt dat het gerealiseerd is en hoe belangrijk het is.
Is het doel
- absoluut noodzakelijk (Must haves),
- belangrijk maar niet absoluut noodzakelijk (Should haves),
- belangrijk maar er zijn alternatieven (Could haves)
- wel interessant is om te bereiken (Would haves).
Deze categorieën worden ook wel geduid met de term MoSCoW.
Bij het maken van de planning zul je ontdekken dat je de afzonderlijke doelen ook gefaseerd kunt bereiken. Een bepaald doel kan bij 60% van de realisatie al heel veel impact hebben op het te behalen grote resultaat. Ook ontdek je dat je doelen kunt loskoppelen. Veel kun je paralel of zelfs voor een belangrijk deel onafhankelijk van elkaar uitvoeren.
Bij mijn werk als arbeidscoach bij Vluchtelingenwerk merkte ik bijvoorbeeld dat het taalgebruik sterk verbetert wanneer de taal wordt los gekoppeld van het behalen van het inburgeringsdiploma en zelfs van de voorbereiding op de zoektocht naar werk. Zodra ik over van alles en nog wat begon in de persoonlijke interessesfeer begon te praten kwamen de gesprekken los en verbeterde het taalgebruik. De druk die op het leren van de taal ligt werkte vaak blokkerend. Tevens werd duidelijk dat het gewoon spreken van de taal ruimte gaf voor eigen initiatief om eens bij een uitzendbureau of een winkel met vacatures binnen te lopen. Omdat de toepassing van de taal effect heeft op een groter doel merk ik dat het leren van de Nederlandse taal nieuwe impulsen geeft aan door de praktische toepassing op de door de coachee gestelde doelen.
SMART
Smart maken van een doel
Om te kunnen bealen of je je doelen kunt bereiken en om je vorderingen te meten is het handig om je doelen S(pecifiek) M(eetbaar) A(aceptabel) R(ealiseerbaar) T(ijdgebonden) te formuleren .
Een doelstelling SMART geformuleerd maakt dat de doelstelling (voor jou) eenduidig geformuleerd is. Denk er aan dat je na verloop van tijd wanneer je je ervaringen evalueert nog steeds moet kunnen begrijpen wat je bedoeld hebt. Meer hoeft niet.
Voorbeeld formulering:
"Ik kom terug van een blessure en schat mijn conditie in op niveau 3 (uit 10). Ik wil over 4 maanden weer een hele wedstrijd kunnen spelen. Dat is mogelijk als ik de herstelperiode voor de blessure in acht neem en de normale opbouw van de trainingsinspanningen volg. Mijn benodigde conditie niveau is dan een 8 (uit 10).
Specifiek
De vraag die je jezelf hier stelt is of je over een poosje nog begrijpt wat je bedoeld hebt. Verwacht je dat je met deze formulering over een jaar nog kunt bepalen of je doel bereikt is? Je zult soms een paar keer opnieuw moeten formuleren als je merkt dat de formulering niet meetbaar of realiseerbaar is.
Bijvoorbeeld:
"Mijn conditie moet zo goed zijn dat ik een wedstrijd goed kan uitspelen" en niet "Ik wil een uistekende conditie hebben."
Meetbaar
Een meetbare doelstelling is een doelstelling waar je de beginsituatie, de voortgang en het eindresultaat objectief kunt meten en evalueren. In tussenligende mijlpalen kun je de ontwikkelingen vastleggen in de meetwaarden. Dat geef ik in nevenstaand schema weer met kwaliteits-nivo.
Realiseerbaar
Je hebt niets aan doelen die niet te verwezenlijken zijn. Met realiseerbaar bedoel ik tevens dat het doel uitdagend is. Als je terug moet komen van een blessure zul je eerst de tijd moeten nemen voor herstel. Pas daarna kun je optimaal werken om de conditie weer op peil te brengen.
Bijvoorbeeld:
Voordat ik weer aan wedstrijden deel neem wil ik mijn conditie voor 80% op peil hebben (als je bijvoorbeeld terug komt van een blessure)
Tijdgebonden
Voor elk doel dat je fomuleert is het nodig om aan te geven wanneer het je het wilt bereiken.
Bijvoorbeeld:
Ik wil halverwege het komende seizoen (over 4 maanden) aan wedstrijden deelnemen , dan moet mijn conditie wel voor voor 80% op peil zijn (als je bijvoorbeeld terug komt van een blessure)
SWOT
SWOT staat voor de anayse van Sterkten (Strengths), Zwakten (Waeknesses), Kansen (Opportunities), Bedreigingen (Threads).
Het kan zijn dat bij een dergelijke analyse aanvullende doelen oplevert.
S Strengths
Je gaat na wat je sterke (positieve) eigenschappen zijn die helpen om je doel te bereiken. Kun je die nog verbeteren of ben je daar tevreden mee? Beoordeel elke eigenschap met een cijfer aan het begin van je plan en geef ook met een cijfer aan op welk nivo je tevreden bent. Wat heb je nodig om dat nivo te bereiken?
W Weaknesses
Je gaat na wat je zwakke (negatieve) eigenschappen zijn die het te bereiken doel belemmeren. Kun je hun invloed verminderen of hebben ze nauwlijks invloed of denk je dat je er mee kunt leven? Beoordeel elke eigenschap met een cijfer aan het begin van je plan en geef ook met een cijfer aan op welk nivo je tevreden bent. Wat heb je nodig om dat nivo te bereiken?
O Opportunities
Je gaat na welke kansen je ziet uit je omgeving om je doel te bereiken. Welke hulp is, welke middelen zijn beschikbaar. Wat kun je nu gebruiken en wat is het resultaat als je de kansen benut? Moet je de kansen wel volledig benutten? Beoordeel elke kans met een cijfer aan het begin van je plan en geef ook met een cijfer aan op welk nivo je tevreden bent.
T Threats
Je gaat na welke bedreigingen je ziet in je omgeving die je kunnen beletten om je doel te bereiken. Dat doe je om te kunnen anticiperen op de dingen die komen gaan, om eventueel "een plan B" te kunnen maken Wat kun je doen om die bedreiging te verminderen. Hoe groot is die bedreiging bij de start en wanneer heeft de bedreiging geen invloed meer? Beoordeel elke bedreiging met een cijfer aan het begin van je plan en geef ook met een cijfer aan op welk nivo je tevreden bent.
Diagram
Meewerkend | Tegenwerkend | |||||||||||||||||||
Binnen in je |
Sterkten (stength) - Kwaliteit
|
Zwakten (Weaknesses) - Kwaliteit
|
||||||||||||||||||
Komt van buiten |
Kansen (Opportunities) - Kwaliteit
|
Bedreigingen (Threads) - Kwaliteit
|
Benodigdheden
Bepaal wat je nodig hebt
Voor het bereiken van een doel heb je middelen nodig. Denk daarbij vooral ruim. Maak ook de middelen specifiek. Geld is een slecht middel om te noemen. Het gaat er om dat je benoemt wat je met dat geld gaat doen.
In het voorbeeld van de sporter die terug komt van een blessure kun je denken aan fysiotherapie, trainingsschema, mentale coaching, sport attributen, trainingsfaciliteiten, dieet etc.
Afhankelijkheden van andere doelen.
De doelen die je stelt staan niet op zichzelf. Ze dienen allemaal het doel dat je missie en droom tot werkelijkheid brengt. Voor een aantal doelen zul je eerst andere doelen moeten verwezenlijken. Voor andere doelen is het voldoende als je andere doelen gedeeltelijk hebt gerealiseerd. Mogelijk ontdek je doelen die niet afhankelijk zijn van andere doelen.
Plan
Het strategische plan
Niet alle doelen zijn even belangrijk om je missie te realiseren. Mogelijk wil je bepaalde doelen niet volledig realiseren. Daarom bepaal je prioriteiten.
In het voorbeeld van de topsporter die terug komt van een blessure zal de top prioriteit mogelijk zijn de optimale gezondheid, gevolgd door het opbouwen van een algemene conditie, etc.
Plannen in de tijd
Bij het plannen in de tijd ga je uit van
- Afhankelijkheden. (Welk ander doel moet tot welk niveau gerealiseerd zijn voordat je met dit doel kunt beginnen). Hoeveel tijd schat je in dat je voor de realisatie van elk doel nodig hebt? (Stel dat je elke week 3 uur kunt besteden aan de realisatie van dat doel en je hebt 10 weken nodig dan is de periode 10 weken en niet 30 uur)
Plan in beeld
Uiteindelijk kun je je strategisch plan op de volgende wijze in beeld brengen.
Het grote nut van het maken van zo'n plan is dat je er goed over hebt nagedacht en dat het je hoofd vrij maakt. Daardoor kun je beter anticiperen op de dingen die komen gaan.
Het is een plan. Het is GEEN contract Tijdens de uitvoering kun je het doorlopend toetsen aan de werkelijkheid en aan de feedback (die de Heer in je hart geeft).
Bucketlist
Van een aantal doelen heb je beslist dat je die nu buiten beschouwing laat. Dat betekent dat je die uit stelt. Je zult bij de uitvoering doelen ontdekken die jouw missie en visie beter uitvoerbaar maken. Laat ze niet in je hoofd rondtollen, maar schrijf ze bij op het lijstje van doelen die je nu buiten beschouwing hebt gelaten en evalueer ze later in relatie tot je oorspronkelijke plan.
In deze categorie
-
Opgenomen in
-
Hits109 views