Missie
Het "wat" je gaat doen
"Ik" {Actie} {Doel} {optioneel Tijdsbeperking} {optioneel "voor" Doelgroep}.
Zo ziet een missie statement er uit die goed geformuleerd is.
Onlangs is een commercial gelanceerd met de slogan: "Onze missie is gezondheid". Maar de adverteerder vertelt er niet bij wat hij aan die gezondheid wil doen. Het product uit de commercial doodt 99% van de bacteriën zegt de adverteerder, dat betekent dat het product zowel de goede als de slechte bacteriën doodt maar laten nu de slechte bacteriën ook de bacteriën zijn met de meeste overlevingskans.
Boodschap
De boodschap
Jouw missie vertelt welke boodschap je hebt, het zegt niets over je motivatie (het waarom) van die boodschap (dat vertelt de visie).
Stel je missie is om een topvoetballer te worden. Wil je dat worden omdat je wilt laten zien dat je vanuit een achterstand situatie de top kunt bereiken? (Geld, auto's en status zijn dan wel aangename bijzaken en gebrek aan privacy is misschien een onaangename bijzaak), Maar het kan even goed zijn dat de glitter en glamour van de topvoetballer jouw drijfveer is.
Misschien beperk je de boodschap in de tijd. Bijvoorbeeld "Voor mijn 25ste wil ik kampioen zijn".
Misschien beperk je de boodschap voor een doelgroep. Bijvoorbeeld "Ik wil kinderen bewust maken dat ze zelf kunnen ontdekken hoe interessant techniek is"
LET OP: Heel vaak komt een missie ook van buiten, een soort van opdracht die je voelt. Velen ervaren dat ze een bepaalde opdracht hebben meegekregen om in te vullen tijdens hun leven. Die opdracht hebben ze zich dan "eigen" gemaakt in hun persoonlijke levensvisie.
Spraakverwarring
Missie of visie: de spraakverwarring
Missie en visie worden vaak door elkaar gehaald. Belangrijk om te herkennen is:
- Visie vertelt het Waarom
- Missie zegt het Wat
Als anderen hun visie geven over jouw missie lijkt het nog complexer te worden. Visie betekent dan dat zij hun mening geven.
Je kunt ook niet zeggen wat er eerst is. De visie of de missie. Vaak ontdek je pas na een lange speurtocht dat er in je onderbewuste een visie was waardoor je een doel voor je leven(sfase) hebt geformuleerd. Soms ontdek je dat je een doel na streeft, terwijl je onderbewuste je voortdurend de vraag stelt "Doe je wel het goede". In zijn boek "Gevonden door Liefde" vertelt Rahil Patel dat -toen hij hindoe priester was- in zijn linker oor steeds een stem was die hem vroeg "Is dit wel de juiste keuze". Na meer dan 20 jaar herkende Rahil dat hij de genegenheid en liefde waar hij naar hunkerde niet zou vinden als hindoe priester, maar slechts in de Liefde van Jezus Christus.
Vanuit de invalshoek van de strategie waarmee je de missie wilt uitvoeren zul je zelf een strategische visie op je missie loslaten, waarmee je later de strategie die je wilt volgen aan je missie en aan je visie toetst.
In organisaties
Missie in organisaties.
Organisaties vinden het belangrijk om hun identiteit kernachtig samen te vatten in een slogan, een missie uitspraak.
Ook christelijke gemeenten en organisaties geven in hun mission statement uiting aan hun identiteit, vaak aangevuld met een verwijzing naar de organisatie waar ze zelf toe behoren of een verwijzing naar een leidraad uit de Bjjbel, bijvoorbeeld "Coaching in Christ in a family of freinds" van Immanuelgemeente in Den Haag ⇒.
Missie en zending
Zending of Missie?
Missie is naast de bedrijfskundige betekenis voor christenen een belangrijke opdracht:
Die missie is de verspreiding van het Evangelie over de wereld en mensen naar het "LAM (Jezus Christus)" te leiden.
Naast de vele goede ontwikkelingen van de missionaire activiteiten hebben de missionaire activiteiten helaas vaak geleid tot onderdrukking. De oorspronkelijke visie achter de zendingsidee werd helaas maar al te vaak ingehaald door politieke en economische motieven.
Die oorspronkelijke opdracht tot missie/zending was (Matheus 28) Gaat heen en maak alle volken tot mijn discipelen, doopt hen (in Mijn Liefde) en onderwijst hen. Daarin zit geen verwijzing naar politiek, macht of economie, alleen naar liefdevolle medemenselijkheid.
Lees meer over de doop in Doop ⇒
In deze categorie
-
Opgenomen in
-
Hits87 views