Evaluatie
Reflectie op ervaringen.
De redenen waardoor iemand in een situatie van reflectie en evaluatie komt kunnen heel divers zijn.
De twee meest in het oog springende redenen zijn:
- Er zijn mensen die reflectie en evaluatie inplannen op vaste tijdstippen of op vooraf bepaalde fasen in hun persoonlijke ontwikkeling.
- Heel vaak echter komt het voor dat mensen bij ingrijpende emotionele gebeurtenissen geconfronteerd worden met wezenlijke levensvragen en zekerheden wankelen. De ervaringen uit het verleden en de emotie van het moment bepalen de manier waarop zij de gebeurtenissen verwerken. Als ze zich vervolgens een beetje herpakt hebben zijn ze min of meer in staat om afstand te nemen van de emotie en zweven ze tussen de twee processen van evaluatie en reflectie.
Verschillen
Evalueren is niet reflecteren
Maar wat is dan het verschil tussen evalueren en reflecteren?
Het grote verschil is dat bij je je bij reflecteren afvraagt hoe het voelt en dat je bij evalueren dat gevoel uitschakelt. De praktijk zal zijn dat je beide processen afwisselend uitvoert. Uiteindelijk bepaalt het gevoel -gevoed door het hart- wel welke kant je op gaat.
Geluk is de reis niet het doel
In opvolgende heftigheid van redenen waarom je reflecteert kan het zijn dat je:
- De ingeslagen weg blijft volgen en de opgedane ervaringen in past voor de toekomst.
- Je de strategieën wilt aanpassen om jouw persoonlijke missie te realiseren.
- Kun je jouw missie niet realiseren zoals je bedacht had en moet je opnieuw bezinnen op jouw doel in het leven.
- Is de crisis zo heftig dat de grond onder je voeten verdwijnt en je ontdekt dat je niet alleen het doel van je leven niet kunt bereiken maar dat zelfs je levensvisie -jouw geloof- aan het wankelen is gebracht.
Hoe diep de crisis ook is. Geluk is nooit een doel. Geluk is de reis er naar toe. Schroom dus niet om hulp te vragen. Hulp is geen schande, het is wijsheid.
De verschillen tussen reflecteren en evalueren
Zowel bij het reflecteren als het evalueren geldt dat je terug kijkt in jouw verleden en analyseer je hoe jouw handelen de huidige situatie heeft beïnvloed.
- Bij reflecteren oordeel je niet. Bij reflecteren sta je zelf in het middelpunt van je analyse. Je vraagt je vooral af hoe je je voelde tijdens de activiteiten en processen en waarom jij je zo voelde. De ervaringen opgedaan bij de reflectie kun je later wel gebruiken bij een evaluatie.
- Als je evalueert ga je na of je de gestelde doelen hebt gehaald. Daarbij gaat het er niet om hoe jij je voelde. Je gevoel wordt bij evalueren in feite uitgeschakeld. Je bepaalt daarbij in hoeverre het resultaat het gevolg is van jouw handelen en welke andere oorzaken het resultaat mede hebben beīnvloed. Dat houdt wel een oordeel in over jouw eigen handelen en het handelen van de omgeving. Dit veronderstelt dat je een plan hebt gemaakt waarin je jouw doelen hebt benoemd en het resultaat objectief kunt meten.
Leermomenten
Ontdek je leermomenten
De praktijk wijst uit dat bij een ingrijpende emotionele gebeurtenis reflectie en evaluatie door elkaar heen lopen en moeilijk zijn te onderscheiden.
Ook bij de geplande reflectie en evaluatie zul je ontdekken dat emotie en rationaliteit nauw in elkaar verweven zijn. Je hebt van alles meegemaakt, soms is iets je overkomen en kon je er niets aan doen (Bijvoorbeeld een automobilist die jou aanreed toen hij geen voorrang gaf).
Je gaat wat doen met jouw ervaringen
Zo zul je vanuit de emotie en door de ratio je leermomenten ontdekken. Zodra je door hebt dat je op een positief gezonde manier van die leermomenten gebruik kunt maken ga je steeds meer nuttige leermomenten herkennen en zul je steeds meer voldoening halen uit het reflecteren en evalueren. Dan ga je ook ontdekken dat je bijna overal en op ieder willekeurig moment even kunt reflecteren over je eigen handelen en over hetgeen je is overkomen.
Dit alles betekent niet dat het ontdekken van leermomenten zonder pijn, teleurstelling, verdriet of boosheid zal zijn. Deze gevoelens zijn zelfs gezond en het is nodig om die emoties voldoende ruimte te geven, anders raak je verstopt achter een masker en bouw je aan nieuwe frustraties die tot een nieuwe crisis zullen leiden. De kunst is om te leren ervaren dat je deze emoties kunt beheersen. Het kan heel nuttig zijn dat je een professional vraagt om je hierbij te helpen.
Zoals het woord al zegt is leermoment een ervaring waar je iets van geleerd hebt. Dat gebeurt als je bewust reflecteert op de ervaringen. Dan kan komen doordat een vorm van pijn het gevolg is van een ervaring. Ook een gelukkige en blijde ervaring kun je beschouwen als een leermoment.
Vragen bij de leermomenten
Leermomenten zijn altijd gerelateerd aan de doelen die je jezelf gesteld hebt. Het zal dus logisch zijn dat je even de tijd neemt om de effecten van de leermomenten op jet missie en visie voor jezelf te formuleren.
Dat doe je door jezelf een aantal vragen te stellen.
Voorbeelden van vragen die je kunt stellen
- Analyse van het verleden:
- In hoeverre is het doel gehaald?
- Waaruit blijkt dat het doel te ambitieus was?
- Welke invloeden uit de omgeving waren van invloed op het behalen van het doel?
- Hoe heb ik me gevoeld bij de activiteiten en processen in het verleden?
- De relatie tot andere doelen:?
- Wat is het directe effect van dit resultaat op andere doelen die je je hebt gesteld?
- Wat is het indirecte effect van dit resultaat op andere doelen die je je hebt gesteld?
- Kun je je voorstellen hoe je je zult voelen als je dichter bij de realisatie van je dromen en visie komt?
De effecten van de leermomenten werpen hun schaduwen vooruit
Afhankelijk van deze schaduwen kan het zijn dat je de behoefte hebt om je te bezinnen op de strategie die je wilt volgen om je missie uit te dragen en je visie te verwezenlijken.
Soms kan het zijn dat je jouw strategie niet kunt aanpassen zonder inbreuk te doen op de missie die je geformuleerd hebt. Dan is het nodig dat je je bezint op jouw missie.
Enkele vragen die kunnen leiden tot bovenstaande vergaande veranderingen
- Wat is de invloed van het behaalde resultaat op mijn levenshouding?
- Wat is de invloed van het behaalde resultaat op mijn directe toekomst?
Complimenteer
Geef complimenten.
De deskundigen zijn het er over eens dat je moet reflecteren en evalueren zonder te oordelen. Je kunt je echter niet altijd onttrekken aan emoties. Bijna iedereen oordeelt eerst vanuit de emotie voordat je tot een objectieve reflectie of evaluatie over gaat. Verwerken van emotie hoort immers bij het leven en het opdoen van ervaringen.
{slider Het is heel gemakkelijk om aan te geven wat fout is gegaan.}
Veel moeilijker is het om aan te geven wat goed is gegaan.
Toch is dit laatste misschien wel belangrijker dan het eerste. Vraag je eens af wie jou heeft geīnspireerd de afgelopen periode. En geef die persoon een complimentje. Vergeet je zelf niet, want jij hebt misschien wel de grootste bijdrage geleverd in de periode of aan het onderwerp waarop je reflecteert. De complimenten die je kunt geven zijn de beste en vaak ook de mooiste leermomenten om te ervaren.
Als iets fout is gegaan zeggen we vaak dat het zonde -jammer- is. Het begrip zonde is een raar begrip. Geringschattend gebruikt betekent het zoveel als jammer. Zware christelijke tradities kennen er echter veel te vaak een veel zwaardere betekenis aan toe. Zonde wordt dan iets wat niet hoort, niet goed is en eigenlijk gecorrigeerd of bestraft zou moeten worden. Iedereen -en niet alleen de orthodoxe protestant; of de orthodoxe katholiek- heeft te maken met een zo'n culturele belasting. Het zit denk ik diep geworteld in elke cultuur.
In de Bijbel lees je de ware betekenis van zonde. Dat ligt heel dicht bij "Missen van het doel dat God voor jou heeft". Het zou dus echt zonde zijn als je door de vooroordelen of de verwachtingen van anderen dat doel zou missen. Je zult zelf in deze fase van reflectie en evaluatie nagaan wat het doel voor jouw leven is en in hoeverre je dat doel gaat halen of gaat missen als je blijft doen wat je deed.
Uit de reflectie en evaluatie blijkt hoe ver jouw visie, missie, strategie en uitvoering bij jouw hart vandaan zijn geraakt waardoor je dreigt het doel te missen. Reflectie helpt je om weer dichter bij je hart te komen en niet alleen te vertrouwen op de ratio waarmee de evaluatie werkt.
Door te reflecteren op het verleden en voor jezelf de resultaten te evalueren ben je in staat om je opnieuw te concentreren op wat belangrijk voor jou is en je eigen hart in de relatie tot het offer aan het kruis opnieuw te ontdekken.
In deze categorie
-
Opgenomen in
-
Hits86 views