Belang van een mosterdzaadje
-
27-08-2024
-
3
-
Waardeloos klein geschat
In het Evangelie spreekt Jezus een aantal keren in gelijkenissen over mosterdzaad.
Dat inspireerde de 15 jarige Nicolaus Ludwig von Zinzendorf om samen met een paar vrienden de orde van het mosterdzaadje op te richten. Hun kernwaarden waren:
- Trouw aan Christus (authentiek),
- vriendelijk voor alle mensen (relationeel),
- het evangelie uitdragen naar alle volken (missionair).
Op deze 4 plaatsen staan de gelijkenissen van het mosterdzaadje in de Bijbel (NBG 51).
- Marcus 4:31
- En Hij zeide: Hoe zullen wij het Koninkrijk Gods afbeelden, of onder welke gelijkenis zullen wij het brengen? [Het is als een] mosterdzaadje, dat, wanneer het in de aarde gezaaid wordt, het kleinste is van alle zaden op de aarde, en toch, als het gezaaid is, opkomt en groter wordt dan alle tuingewassen, en grote takken maakt, zodat in zijn schaduw de vogelen des hemels kunnen nestelen.
- Lucas 13:19
- Hij zeide dan: Waaraan is het Koninkrijk Gods gelijk en waarmede zal Ik het vergelijken? Het is gelijk aan een mosterdzaadje, dat iemand nam en in zijn tuin zaaide, en het groeide en werd een boom, en de vogelen des hemels nestelden in zijn takken.
- Matteus 17:14 -20
- En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide: Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water. En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen. Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier. En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af. Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij met Hem alleen waren: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven? Hij zeide tot hen: Vanwege uw klein geloof. Want voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn. [Maar dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten.]
- Lucas 17: 1-6
- Hij zeide tot zijn discipelen: Het is onmogelijk, dat er geen verleidingen komen, maar wee hem, door wie zij komen! Het zou beter voor hem zijn, als een molensteen om zijn hals gedaan was en hij in de zee was geworpen, dan dat hij één van deze kleinen tot zonde verleidde. Ziet toe op uzelf! Indien uw broeder zondigt, bestraf hem, en indien hij berouw heeft, vergeef hem. En zelfs indien hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven. En de apostelen zeiden tot de Here: Geef ons meer geloof. De Here zeide: Indien gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot deze moerbeiboom zeggen: Word ontworteld en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzamen.
Ik had veel moeite met de teksten in Marcus 3 en Lucas 13. Het mosterdzaadje mag dan wel klein zijn (0,7 tot 1,2 mm in doorsnede) Het is zeker niet het kleinste zaadje. En in een kruidachtig gewas dat hooguit anderhalve meter hoog wordt en behoorlijk slap blijft en gauw afbreekt zodra het zaad rijpt na een maand of vier zie ik niet gauw vogels nestelen. Daarbij geeft het gewas ook weinig schaduw. Ik vroeg me hardop af wat er fout gegaan kon zijn.
- Is de mosterd die we nu kennen dan zo veel anders dan de mosterd in de tijd van Jezus.
- Werd met mosterd misschien wel een heel ander gewas bedoeld dan wij nu kennen.
- Zijn er bij de vertaling fouten gemaakt en hebben opvolgende vertalers om wat voor reden dan ook de oude vertalingen nagepraat of ontbrak fundamenteel onderzoek naar de bron teksten
Immers als Jezus in de vergelijkingen een aan ons bekende op mosterd gelijkende plant had bedoeld was Hij door de toehoorders waarvan velen een agrarische achtergrond hadden hartelijk uitgelachen en had Hij nooit die aanhang gekregen die hij als serieuze Rabbi had. Ik zie in mijn Bijbel namelijk geen aanwijzing dat Hij als komiek op de pleinen en in de synagogen of in de tempel optrad.
Het raadsel werd ontrafeld toen ik mocht ontdekken dat het mogelijk een zegswijze was. Het mosterdzaadje is dan wel nietig en onbeduidend, maar zelfs het kleinste voorval kan heel grote gevolgen hebben. Dat wordt duidelijk in Matteus 17 en Lucas 17. Is deze uitleg niet wat ver gezocht vroeg ik me af. Laten we daarvoor eens naar de moderne taal kijken. In het Engels zeggen ze als het bij ons “kop en schotels” regent “It is raining cats and dogs”. Ooit kopjes en schoteltjes uit de lucht zien vallen terwijl je onder je paraplu op straat loopt? Hagelstenen zo groot als knikkers zijn al voorpagina nieuws . En dan die katten en honden die naar beneden regenen? Er kan er eens één per ongeluk van een balkon vallen. Dat is een incident en zeker geen regen. Het is dus heel plausibel om de teksten op te vatten als een spreekwoordelijk gebruikt beeld.
We lezen ook in Lucas de gelijkenis van de zaaier waarin graan wordt gezaaid en een deel verbrand door de zon, een deel verdrukt wordt door onkruiden en slechts een klein deel tot wasdom komt en dan een 100 tot 1.000voudige opbrengst geeft. Laat ik dat eens vergelijken met de mosterd die ik dit jaar (2024) eind maart heb gezaaid. Ik zaaide ongeveer een kwart gram op een rij van 7 meter.
Het is nu eind augustus en ik heb de eerste schone mosterd binnen ruim 250 gram (1000 voudige opbrengst dus) en er komt meer bij na de tweede sifting van het mosterd stro. 3 Weken geleden heb ik de planten uitgetrokken en te drogen gelegd in grote open kratten. De ruimte op de tuin heb ik klaar gemaakt en weer ingezaaid met najaarsgewas. Tussen dat najaarsgewas groeien nu veel mosterdplantjes uit zaad dat al van de planten gevallen was voordat ik ging oogsten. Misschien wel meer plantjes dan ik in maart heb gezaaid (nu moet ik dat dus als ongewenst groen gaan verwijderen).
Mosterd stelt bovendien aanmerkelijk minder eisen aan de bodem dan graan, is minder vatbaar voor verbranding door de zon en omdat het snel groeit zal het minder gauw door ander de planten worden verstikt. In de provincie Groningen was mosterd eens een lucratief landbouwgewas -door de bereiding van de Groninger mosterd-. Helaas hadden boeren die andere gewassen teelden daar erg veel last van en werd de teelt jarenlang verboden.
Om de Liefde van God in Jezus uit te dragen hoef je dus niet te zijn als het edele en dure graan. Geloof als een nietig mosterdzaadje is veel kansrijker dan de graankorrel. Het kan zelfs gezien worden als onkruid omdat het zo gemakkelijk uitzaait en kiemt en wortel zet. Kijk eens naar de gebieden waar de volgelingen van Jezus behandeld worden als onkruid. Daar groeit Zijn kerk in aantal en in diepgang.
Laten we de belangrijke kenmerken van het mosterdzaadje noemen:
- Het heeft een conserverende werking. In veel recepten om voedsel te conserveren wordt mosterd gebruikt.
- Het is (gekneusd) een smaakmaker (ook beschikbaar en verwerkt in de vele soorten mosterd in pastavorm).
- Is gemakkelijk te telen, en is in sterke mate bestand tegen overwoekeren.
- Geeft veel zaad (2024 was een uitermate ongunstig jaar door de vele regen tijdens de bloeitijd) ook onder ongunstige omstandigheden.
Om met Zinzendorf te eindigen
- Trouw aan Jezus maakt dat je authentiek blijft (Mensen om je heen ontdekken dat je “mindfullness” uitstraalt)
- Trouw aan Jezus maakt dat je in relaties open en zonder oordeel bent naar anderen, openhartig zonder betweterigheid.
- Trouw aan Jezus maakt dat je Zijn Wezen uitdraagt, en bescheiden uit de bron van jouw kracht praat en handelt.
Of zoals ik nog korter onlangs mocht optekenen uit de mond van een wijs man en hier parafraseer:
De Bijbel voor een niet Christen is diegene die het geloof als een mosterdzaadje leeft.
-
Opgenomen in
-
Hits269 views